publicysta publicysta
177
BLOG

400 Szekspir: Nagroda "Poetry&Paratheatre" 2016: Teatr Pieśń Kozła

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 0

                 

                        http://i1.wp.com/esfn.eu/wp-content/uploads/2015/08/studiujac-hamleta-bral_dawid_linkowski_75b2210.jpg?resize=387%2C259

                   i1.wp.com/esfn.eu/wp-content/uploads/2015/08/studiujac-hamleta


    

1. Uzasadnienie

 

Teatr Pieśń Kozła niesie nasze wiersze, nasze pieśni, nasze role i przenosi je w uniwersalną i powszechną przestrzeń naszej egzystencji.

Jak ją kochać, jak ją rozgrywać, jak ją ćwiczyć, jak ją przenosić w przyszłość?
Dają nam odpowiedź wytrenowani aktorzy.

Wiesz: ja pytam ciebie jak żyć. Ty pytasz mnie jak żyć.

Teatr Kozła daje odpowiedź: żyć to znaczy być aktorem teatru, w zespole. I w ćwiczeniu dawać odpowiedź.  

                                        

                                    Pierrot Jean H. Fragonard

                                    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Jean-Honor%C3%A9_Fragonard_-_A_Boy_as_Pierrot_-_WGA08079.jpg/199px-Jean-Honor%C3%A9_Fragonard_-_A_Boy_as_Pierrot_-_WGA08079.jpg

                                   Poetry & Paratheatre 2016

 

   

 2.  Materiał ilustracyjny:

 

     2.1  Próba "Macbeth" wg Szekspira

 

                         


                           Gazeta Świetojanska

                          analiza materiału:


20 sekunda do 51 sekundy: 

pokazane jest ćwiczenie zwane przeze mnie jako "Koło Tchaikina" /pierwowzór "Open Theatre", USA/, w twórczym rozwinięciu - w biegu.

Przy jednoczesnym zastosowaniu pieśni.

Uwaga dla Czytelników: sam stosowałem te ćwiczenie w 1975 w zespole Teatru Akademickiego KUL pod nazwą"Warsztat" Janusza Malinowskiego. Więc wiem co piszę.

Do 'koła" aktorskiego podającego jeden dźwięk przechodzący w wielogłos "TPK" dodał ruch i pieśń.

Ćwiczenie to - poprzez analogię - można określić jako strojenie instrumentów przez orkiestrę symfoniczną bezpośrednio przed koncertem.

Opanowanie tego wariantu "Koła Tchaikina" w dobrym zespole akademickim jest możliwe przy częstotliwości 2 próby w ciągu tygodnia mniej więcej w ciągu pół roku.   

2:35  -  ćwiczenia z drągami /mieczam/
2:38  -  pieśń z elementami chrześcijańskimi "Kyrie Eleison". Rozwiązywanie problemu  

 

     2.2   Macbeth w Teatrze Pieśni Kozła, Grzegorz Bral o "Macbeth"

 

Teatr Kozła a Grotowski
Teatr Kozła a alternatywa Teatralna.
Praca z tekstem.
Tekst jako muzyka.
Scenariusz jako partytura muzyczna

 

                        


                          eteatrtv
 

      2.3 :  clip z angielskiego turnee


                      


                        Frank Dizzle

 

      2.4   Próba, technika, ćwiczenie: "Wiśniowy Sad" wg Czechowa. Zespół międzynarodowy

                       

                       


                         Alicja Bral

 

                        analiza materiału:

                       1:48  -  Katarzyna Timingeriu

 

            http://bi.gazeta.pl/im/09/c0/11/z18612233Q,Katarzyna-Kapela-Timingeriu-zagrala-goscinnie-z-Duo.jpg

                                                       gazeta.pl

 

                       1:59 - 2:30  -  pieśń kozła. Niezwykłe. Znalezienie pieśni przez zespół...
                        Logo. Trade mark. Hasło. Tytuł. Idea. Definicja Teatralna.

 

      2.5.  Teoria a praktyka: Bral dla BBC, wywiad


Teoria teatru europejskiego.
Teoria pieśni uniwersalnej


                          


                            M Avar

 

5:50 - 6:30  -  Gabriel Gawin ciąg etiud
6:52 - 7:42 -  ćwiczenia w półokręgu z bębnami. Genialna gra Kacpera Kruszewskiego

 

      2.6.  Pieśni Leara - motyw Szekspirowski. Pieśń Kozła, Gabriel Gawin i Kacper Kuszewski. Dudy /kobza/ własnej roboty: Maciej Rychły


                            


                              Alicja Bral

 

      2.6.1:  Pieśni Leara, a zastosowanie starożytności: dialog przez wieki poprzez język koptyjski

 
                            


                              Warszawskie Spotkania

 

       2.6.2.  Pieśni Leara. Motywy Biblijne w 0:06. Wrażenia publiczności, Białystok 2014


                            


                              BOK Białystok

 

       2.6.3.  Kacper Kruszewski, aktor wytrenowany, wywiad, 2013


                           


                             Warszawskie Spotkania

 

       2.7.  Dynamika w pełnym rozwoju "Portrety wiśniowego Sadu", znów ta sama pieśń kozła. Skrzypce: Katarzyna Timingeriu

 

                             


                               Teatr Pieśń Kozła

 

grają: Dimitris Varkas, Emma Bonnici, Henry McGrath, Julianna Bloodgood, Katarzyna Janekowicz, Katarzyna Timingeriu, Łukasz Wójcik, Olga Kunicka, Paolo Garghentino, Rafał Habel


       2.8. portrety BBC

 

0:48 - 0:53, 1:00 - 1:08 -  akcja teatralna Katarzyny Timingeriu /skrzypce, gra/

 

                            


                              M Avar

 

 

Teatr Pieśń Kozła powinien się doczekać wnikliwego, skrupulatnego i precyzyjnego dokumentatora. Dzień po dniu, rok po roku.

Tak samo jak Teatr Grotowskiego. I jak jego  dokumentatorzy: Bonarski, Osiński, Dzieduszycka.


Prace licencjackie, magisterskie, doktoraty i habilitacje czekają.  

 

 

http://mlodzi.wroclaw.pl/sites/mlodzi.wroclaw.pl/files/users/16/352/44341f4bff74066adb13d7f91b395f29.jpg                                                     mlodzi.wroclaw.pl

 

 

            http://news.o.pl/wp-content/i/2013/06/portrety-wisniowego-sadu-fot-k-jarek-2013-06-12.jpg

                                     o.pl/wp-content/i/2013/06/portrety-wisniowego-sadu

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura